علت نام گذاری ماه محرم علت نام گذاری ماه محرم مقاله ای است که اطلاعات زیادی را در مورد ماه محرم به شما خواهد داد امیدواریم از خواندن مقاله ماه محرم کمال استفاده را ببرید. علت نام گذاری ماه محرم
علت نام گذاری ماه محرم تاسیس تاریخ برای مسلمانان در زمان خلافت خلیفه دوم مسلمین و با م علی (ع) در سال شانزدهم هجری صورت گرفته است. مبدا تاریخ را هجرت پیامبر و ماه نخست آن را محرم، سالی كه هجرت روی داده بود گرفتند (1) علت نامگذاری این ماه آن بود كه در ایام جاهلیت، جنگ در این ماه را حرام می دانستند. علت نام گذاری ماه محرم
ـ علت نام گذاری ماه محرم در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجری كاروان حضرت امام حسین (ع) وارد كربلا شد و سپاهیان دشمن كه هر روز بر تعدادشان افزوده می شد در روزهای تاسوعا و عاشورا كه روز نهم و دهم محرم می باشد او و یارانش را به شهادت رساندند. پیشوای هشتم شیعیان امام رضا (ع) در خصوص این ماه فرمود: در جاهلیت، حرمت این ماه نگاه داشته می شد و در آن نمی جنگیدند ولی در این ماه، خونهای ما را ریختند و حرمت ما را شكستند و فرزندان و ن ما را اسیر كردند و خیمه ها را آتش زدند و غارت كردند و حرمت پیامبر را دربارة ذریه اش رعایت نكردند. آیت الله میرزا جواد ملكی تبریزی در مراقبات» نوشته است:كودكانم را می دیدم كه در دهة نخست ماه محرم غذا نمی خوردند و به نان خالی اكتفا می كردند كسی هم به آنان نگفته بود ماه محرم شروع شده است گمان می كنم عشقی درونی آنان را برمی انگیخت.» (2) به همین دلیل ماه محرم با حادثه عاشورا عجین شده است و فرا رسیدن آن دلها را پر از غم می سازد و پیروان و شیفتگان امام حسین (ع) از اول محرم، محافل و مجالسی را سیاهپوش كرده، به یاد آن امام شهید به عزاداری می پردازند (3) علت نام گذاری ماه محرم
شیعیان در بزرگداشت شهدای کربلا،
هر روز از دهه اول ماه محرم را مختص به یکی از بزرگان این نهضت جاویدان می دانند.
روز اول محرم : مسلم ابن عقیل علیه السلام
روز دوم محرم : ورود کاروان به کربلا ( ورودیه )
روز سوم محرم : حضرت رقیه علیها السلام
روز چهارم محرم : حضرت حر و اصحاب علیهم السلام - طفلان زینب علیهما السلام
روز پنجم محرم : اصحاب و عبدالله ابن الحسن علیهم السلام
روز ششم محرم : حضرت قاسم ابن الحسن علیه السلام
روز هفتم محرم : روضه عطش و علی اصغر علیه السلام
روز هشتم محرم : حضرت علی اکبر علیه السلام
روز نهم محرم : روز تاسوعا - حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
روز دهم محرم : روز عاشورا - حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام - حضرت زینب علیها السلام و شام غریبان
روز یازدهم محرم : حرکت کاروان از کربلا
روز دوازدهم محرم : ورود کاروان به کوفه
1-(تاریخ تحلیلی اسلام/ دكتر شهیدی/ ص130)
2-(پیام آورعاشورا/ مهاجرانی/ص 11)
3-(با اندكی دخل و تصرف/ فرهنگ عاشورا جواد محدثی/ ص 406)
آغازمحّرم
روزی كه علی ذكرلب مردم بود
یك فتنه خفته بین مردم گم بود
هرچند محرّم آیدازراه ،ولی
آغازمحّرم زغدیرخُم بود
سلام بر محرمت حسین جان
به خیمه های ماتمت حسین جان
سلام بر سیاهی عزایت
به جانگدازی غمت حسین جان
سلام بر سرشك عاشقانت
كه هست آب زمزمت حسین جان
سلام بر نوای كودكانی
كه دم گرفته با دمت حسین جان
سلام بر كسیكه با دل آید
به پیشواز مقدمت حسین جان
سلام بر دل شكسته ای كه
بخواهد از تو مرحمت حسین جان
سلام بر نوای عاشقی كه
شد آشنا و محرمت حسین جان
سلام بر حریم با صفایت
به احتزاز پرچمت حسین جان
سلام بر صفای عاشقی كه
كنی بر او تو مرحمت حسین جان
سلام بر حریم عترت تو
به زینب مكرمت حسین جان
سلام بر دلی كه می شود او
فدایی محرمت حسین جان
در ادامه چهل حدیث از احادیث اهلبیت (ع) كه به عزاداری، بهویژه عزاداری سید و سالار شهیدان میپردازد را مرور میكنیم.
* آتش عشق حسینى
قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسین (ع) حرارة فى قلوب المؤمنین لا تبرد ابدا.
پیامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسین (ع)، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمىشود. (جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)
* عاشورا، روز غم
قال الرضا (ع): من كان یوم عاشورا یوم مصیبته و حزنه و بكائه جعل الله عزوجل یوم القیامة یوم فرحه و سروره.
امام رضا (ع) فرمود: هر كس كه عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریهاش باشد، خداوند روز قیامت را براى او روز شادى و سرور قرار مىدهد. (بحارالانوار، ج 44، ص284)
* محرم، ماه سوگوارى
قال الرضا (ع): كان ابى اذا دخل شهر المحرم لا یرى ضاحكا و كانت الكابة تغلب علیه حتى یمضى منه عشرة ایام، فاذا كان الیوم العاشر كان ذلك الیوم یوم مصیبته و حزنه و بكائه.
امام رضا (ع) فرمود: هر گاه ماه محرم فرا مىرسید، پدرم (موسى بن جعفر) دیگر خندان دیده نمىشد و غم و افسردگى بر او غلبه مىیافت تا آن كه ده روز از محرم مىگذشت، روز دهم محرم كه مىشد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. (امالى صدوق، ص 111)
* دیدههاى خندان
قال رسول الله (ص): یا فاطمة! كل عین باكیة یوم القیامة الا عین بكت على مصاب الحسین فانها ضاحكة مستبشرة بنعیم الجنة.
پیامبراكرم (ص) فرمود: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمى گریان است، مگر چشمى كه در مصیبت و عزاى حسین گریسته باشد، كه آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مىشود. (بحارالانوار،ج 44، ص293)
* سالگرد سوگ حسین (ع)
عن الصادق (ع): نیح على الحسین بن على سنة فى كل یوم و لیلة و ثلاث سنین من الیوم الذى اصیب فیه.
حضرت صادق (ع) فرمود: یك سال تمام، هر شب و روز بر حسین بن على (ع) نوحهخوانى شد و سه سال، در روز شهادتش سوگوارى برپا گشت. (بحارالانوار،ج 79، ص102)
* وقف برای عزادارى
قال الصادق (ع): قال لى ابى: یا جعفر! اوقف لى من منالى كذا و كذا النوادب تندبنى عشر سنین بمنى ایام منى.
امام صادق (ع) مىفرماید: پدرم امام باقر(ع) به من فرمود: اى جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحهخوانان كن كه به مدت ده سال در منا» در ایام حج، بر من نوحهخوانى و سوگوارى كنند. (بحارالانوار، ج 46، ص220)
* نوحهخوانى سنتى
عن ابى هارون المكفوف قال: دخلت على ابى عبد الله (ع) فقال لى: انشدنى، فأنشدته فقال: لا، كما تنشدون و كما ترثیه عند قبره.
ابوهارون مكفوف مىگوید: خدمت حضرت صادق (ع) رسیدم. امام به من فرمود: برایم شعر بخوان». پس برایش اشعارى خواندم. فرمود: اینطور نه، همان طور كه (براى خودتان) شعر خوانى مىكنید و همانگونه كه نزد قبر حضرت سید الشهداء مرثیه مىخوانى. (بحارالانوار، ج 44، ص287)
* پاداش شعر گفتن براى حسین (ع)
قال الصادق (ع): ما من احد قال فى الحسین شعرا فبكى و ابكى به الا اوجب الله له الجنة و غفر له.
امام صادق (ع) به جعفر بن عفان فرمود: هیچ كس نیست كه درباره حسین (ع) شعرى بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن كه خداوند، بهشت را بر او واجب مىكند و او را مىآمرزد. (رجال شیخ طوسى، ص289)
* سرودن براى اهلبیت (ع)
قال الصادق (ع): من قال فینا بیت شعر بنى الله له بیتا فى الجنة.
امام صادق (ع) فرمود: هر كس در راه ما و براى ما یك بیت شعر بسراید، خداوند براى او خانهاى در بهشت، بنا مىكند. (وسائل الشیعه،ج 10، ص467)
* اصحاب مدح و مرثیه
قال الصادق (ع): الحمد لله الذى جعل فى الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثى لنا.
امام صادق (ع) فرمود: خدا را سپاس كه در میان مردم، كسانى را قرار داد كه به سوى ما مىآیند و بر ما وارد مىشوند و ما را مدح و مرثیه مىگویند. (وسائل الشیعه، ج 10، ص469)
* شعرخوانى در ایام عزا
قال الرضا (ع): یا دعبل! احب ان تنشدنى شعرا فان هذه الایام حزن كانت علینا اهل البیت (ع).
امام رضا (ع) به دعبل (شاعر اهل بیت) فرمود: اى دعبل! دوست دارم كه برایم شعرى بسرایى و بخوانى، چرا كه این روزها (ایام عاشورا) روز اندوه و غمى است كه بر ما خاندان رفته است. (جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص567)
* مرثیه، نصرت اهل بیت (ع)
عن الرضا (ع): یا دعبل! ارث الحسین (ع) فانت ناصرنا و مادحنا ما دمت حیا فلا تقصر عن نصرنا ما استطعت.
امام رضا (ع) فرمود: اى دعبل! براى حسین بن على (ع) مرثیه بگو، تو تا زندهاى، یاور و ستایشگر مایى، تا مىتوانى، از یارى ما كوتاهى مكن. (جامع احادیث الشیعه،ج 12، ص567)
* شیعیان همراه و همدل با ائمه
قال على (ع): ان الله.اختار لنا شیعة ینصروننا و یفرحون بفرحنا و یحزنون لحزننا.
على (ع) فرمود: خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است كه ما را یارى مىكنند، با خوشحالى ما خوشحال مىشوند و در اندوه و غم ما، محزون مىگردند. (غررالحكم،ج 1، ص235)
* كشته اشك
قال الحسین (ع): انا قتیل العبرة لا یذكرنى مؤمن الا بكى.
حسین بن على (ع) فرمود: من كشته اشكم. هیچ مؤمنى مرا یاد نمىكند مگر آن كه ـ به خاطر مصیبتهایمـ گریه مىكند. (بحارالانوار، ج 44، ص279)
* یك قطره اشك
قال الحسین (ع): من دمعت عیناه فینا قطرة بوأه الله عز و جل الجنة.
حسین بن على (ع) فرمود: چشمان هر كس كه در مصیبتهاى ما قطرهاى اشك بریزد، خداوند او را در بهشت جاى مىدهد. (احقاق الحق، ج 5، ص523)
* بهشت، پاداش عزادارى
قال على بن الحسین السجاد (ع): ایما مؤمن دمعت عیناه لقتل الحسین و من معه حتى یسیل على خدیه بوأه الله فى الجنة غرفا.
امام سجاد (ع) فرمود: هر مؤمنى كه چشمانش براى كشتهشدن حسین بن على (ع) و همراهانش اشكبار شود و اشك بر صورتش جارى شود، خداوند او را در غرفههاى بهشتى جاى مىدهد. (ینابیع المودّه، ص429)
* به یاد فرزندان فاطمه (س)
قال السجاد (ع): انى لم اذكر مصرع بنى فاطمة الا خنقتنى لذلك عبرة.
امام سجاد (ع) فرمود: من هرگز شهادت فرزندان فاطمه را به یاد نیاوردم، مگر آن كه به خاطر آن، چشمانم اشكبار گشت. (بحارالانوار، ج 46، ص109)
* سوگوارى در خانهها
قال الباقر (ع): ثم لیندب الحسین و یبكیه و یأمر من فى داره بالبكاء علیه و یقیم فى داره مصیبته باظهار الجزع علیه و یتلاقون بالبكاء بعضهم بعضا فى البیوت و لیعز بعضهم بعضا بمصاب الحسین (ع).
امام باقر(ع) نسبت به كسانى كه در روز عاشورا نمىتوانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور عزادارى دادند و فرمودند: بر حسین (ع) ندبه و عزادارى و گریه كند و به اهل خانه خود دستور دهد كه بر او بگریند و در خانهاش با اظهار گریه و ناله بر حسین (ع)، مراسم عزادارى بر پا كند و یكدیگر را با گریه و تعزیت و تسلیت گویى در سوگ حسین (ع) در خانههایشان ملاقات كنند. (كامل ایارات، ص175)
* اشك على (ع) در سوگ شهداى كربلا
قال الباقر (ع): مر على بكربلا فى اثنین من اصحابه قال: فلما مر بها ترقرقت عیناه للبكاء ثم قال: هذا مناخ ركابهم و هذا ملقى رحالهم و هیهنا تهراق دماؤهم، طوبى لك من تربة علیك تهراق دماء الأحبة.
امام باقر (ع) فرمود: امیرالمؤمنین (ع) با دو تن از یارانش از كربلا» گذر كردند، حضرت، هنگام عبور از آنجا، چشمهایش اشكآلود شد، سپس فرمود: اینجا مركبهایشان بر زمین مىخوابد، اینجا محل بار افكندنشان است و اینجا خونهایشان ریخته مىشود، خوشا به حال تو اى خاكى كه خون دوستان بر روى تو ریخته مىشود! (بحارالانوار، ج 44، ص 258)
* اشك، حجاب دوزخ
قال الباقر (ع): ما من رجل ذكرنا او ذكرنا عنده یخرج من عینیه ماء و لو مثل جناح البعوضة الا بنى الله له بیتا فى الجنة و جعل ذلك الدمع حجابا بینه و بین النار.
امام باقر (ع) پس از شنیدن سرودههاى كمیت» درباره اهلبیت، گریست و سپس فرمود: هیچ كس نیست كه ما را یاد كند، یا نزد او از ما یاد شود و از چشمانش هر چند به اندازه بال پشهاى اشك آید، مگر آن كه خداوند برایش در بهشت، خانهاى بنا كند و آن اشك را حجاب میان او و آتش دوزخ قرار دهد. (الغدیر، ج 2، ص202)
* بیست سال گریه
قال الصادق (ع): بكى على بن الحسین (ع) عشرین سنة و ما وضع بین یدیه طعام الا بكى.
امام صادق (ع) فرمود: امام زینالعابدین (ع) بیست سال (به یاد عاشورا) گریست و هرگز طعامى پیش روى او نمىگذاشتند، مگر این كه گریه مىكرد. (بحارالانوار، ج 46، ص 108)
* ادب سوگوارى
قال الصادق (ع): لما مات ابراهیم بن رسول الله (ص) حملت عین رسول الله بالدموع ثم قال النبى (ص): تدمع العین و یحزن القلب و لا نقول ما یسخط الرب و انا بك یا ابراهیم لمحزونون.
امام صادق (ع) فرمود: چون ابراهیم پسر رسول خدا از دنیا رفت، چشم پیامبر پر از اشك شد. سپس پیامبرفرمود: چشم، اشكبار مىشود و دل غمگین مىشود، ولى چیزى نمىگوییم كه خدا را به خشم آورد، و ما در سوگ تو اى ابراهیم اندوهناك هستیم. (بحارالانوار، ج 22، ص157)
* چشمهاى اشكبار
قال الصادق (ع): من ذكرنا عنده ففاضت عیناه حرم الله وجهه على النار.
امام صادق (ع) فرمود: نزد هر كس كه از ما (و مظلومیت ما) یاد شود و چشمانش پر از اشك گردد، خداوند چهرهاش را بر آتش دوزخ حرام مىكند. (بحارالانوار، ج 44، ص285)
* احیاء خط اهلبیت (ع)
قال الصادق (ع): تزاوروا و تلاقوا و تذاكروا و احیوا امرنا.
امام صادق (ع) فرمود: به زیارت و دیدار یكدیگر بروید، با هم به سخن و مذاكره بنشینید و امر ما را ـ كنایه از حكومت و رهبرى ـ زنده كنید. (بحارالانوار، ج 71، ص352)
* مجالس حسینى
قال الصادق (ع) للفضیل: تجلسون و تحدثون؟ فقال: نعم، قال: ان تلك المجالس احبها فأحیوا امرنا، فرحم الله من احیى امرنا.
امام صادق (ع) از فضیل» پرسید: آیا (دور هم) مىنشینید و حدیث و سخن مىگویید؟ گفت: آرى فرمود: اینگونه مجالس را دوست دارم، پس امر(امامت) ما را زنده بدارید. خداى رحمت كند كسى را كه امر و راه ما را احیا كند. (وسائل الشیعه، ج 10، ص392)
* اشكهاى ارزشمند
قال الصادق (ع): .رحم الله دمعتك، اما انك من الذین یعدون من اهل الجزع لنا و الذین یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا، اما انك سترى عند موتك حضور آبائى لك.
امام صادق (ع) به مسمع» كه از سوگواران و گریه كنندگان بر عزاى حسینى بود، فرمود: خداى، اشك تو را مورد رحمت قرار دهد. آگاه باش، تو از آنانى كه از دلسوختگان ما به شمار مىآیند، و از آنانى كه با شادى ما شاد مىشوند و با اندوه ما غمگین مىگردند. آگاه باش! تو هنگام مرگ، شاهد حضور پدرانم بر بالین خویش خواهى بود. (وسائل الشیعه، ج 10، ص397)
* دلهاى سوخته
قال الصادق (ع): اللهم.و ارحم تلك الأعین التى جرت دموعها رحمة لنا و ارحم تلك القلوب التى جزعت و احترقت لنا و ارحم الصرخة التى كانت لنا.
امام صادق (ع) بر سجاده خود نشسته و بر زائران و سوگواران اهل بیت، چنین دعا مىكرد و مىفرمود: خدایا.آن دیدگان را كه اشكهایش در راه ترحم و عاطفه بر ما جارى شده و دلهایى را كه به خاطر ما نالان گشته و سوخته و آن فریادها و نالههایى را كه در راه ما بوده است، مورد رحمت قرار بده. (بحارالانوار، ج 98، ص8)
* گریه بر مظلومیت شیعه
قال الصادق (ع): من دمعت عینه فینا دمعة لدم سفك لنا او حق لنا نقصناه او عرض انتهك لنا او لأحد من شیعتنا بوأه الله تعالى بها فى الجنة حقبا.
امام صادق (ع) فرمود: هر كس كه چشمش در راه ما گریان شود، به خاطر خونى كه از ما ریخته شده است، یا حقى كه از ما گرفتهاند، یا آبرویى كه از ما یا یكى از شیعیان ما برده وهتك حرمت كردهاند، خداى متعال به همین سبب، او را در بهشت جاودان، براى ابد جاى مىدهد. (امالى شیخ مفید، ص175)
* ثواب بى حساب
قال الصادق (ع): لكل شیىء ثواب الا الدمعة فینا.
امام صادق (ع) فرمود: هر چیزى پاداش و مزدى دارد، مگر اشكى كه براى ما ریخته شود ـ كه چیزى با آن برابرى نمىكند و مزد بى اندازه داردـ .(جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص548)
كوثر و اشك
قال الصادق (ع): ما من عین بكت لنا الا نعمت بالنظر الى الكوثر و سقیت منه.
امام صادق (ع) فرمود: هیچ چشمى نیست كه براى ما بگرید، مگر این كه برخوردار از نعمت نگاه به كوثر» مىشود و از آن سیرابش مىكنند. (جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص554)
* گریه آسمان
عن الصادق (ع): یا زرارة! ان السماء بكت على الحسین اربعین صباحا.
امام صادق (ع) فرمود: اى زراره! آسمان چهل روز، در سوگ حسین بن على (ع) گریه كرد. (جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص552)
* گریه و اندوه مطلوب
قال الصادق (ع):كل الجزع و البكاء مكروه سوى الجزع و البكاء على الحسین (ع).
امام صادق (ع) فرمود: هر نالیدن و گریهاى مكروه است، مگر ناله و گریه بر حسین (ع). (بحارالانوار، ج 45، ص313)
* پیامبر (ص) و گریه بر شهید
قال الصادق (ع):ان النبى لما جائته وفاة جعفر بن ابى طالب و زید بن حارثة كان اذا دخل بیته كثر بكائه علیهما جدا و یقول: كانا یحدثانى و یؤانسانى فذهبا جمیعا.
امام صادق (ع) فرمود: وقتى خبر شهادت جعفر بن ابى طالب و زید بن حارثه به پیامبر خدا رسید، از آن پس هر گاه وارد خانه مىشد، بر آن دو شهید به شدت مىگریست و مىفرمود : آن دو شهید، با من هم سخن و همدم و انیس بودند، و هر دو رفتند! (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص177)
* نفس هاى تسبیح
قال الصادق (ع):نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد فى سبیل الله. ثم قال ابو عبد الله (ع): یجب ان یكتب هذا الحدیث بالذهب.
امام صادق (ع) فرمود: نفس كسى كه به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق (ع) افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت! (امالى شیخ مفید، ص 338)
* فرشتگان سوگوار
قال الصادق (ع): اربعة الاف ملك عند قبر الحسین (ع) شعث غبر یبكونه الى یوم القیامة.
امام صادق (ع) فرمود: 4 هزار فرشته نزد قبر سید الشهدا (ع) ژولیده و غبارآلود، تا روز قیامت بر آن حضرت مىگریند. (كامل ایارات، ص 119)
* گریه بر حسین (ع)
قال الرضا (ع): یا ابن شبیب! ان كنت باكیا لشىء فابك للحسین بن على بن ابى طالب (ع) فانه ذبح كما یذبح الكبش.
امام رضا (ع) به ریان بن شبیب» فرمود: اى پسر شبیب! اگر بر چیزى گریه مىكنى، بر حسین بن على بن ابى طالب (ع) گریه كن، چرا كه او را مانند گوسفند سر بریدند. (بحارالانوار، ج 44، ص 286)
* مجالسى به یاد ائمه
قال الرضا (ع):من جلس مجلسا یحیى فیه امرنا لم یمت قلبه یوم تموت القلوب.
امام رضا (ع) فرمود: هر كس در مجلسى بنشیند كه در آن، امر (و خط و مرام ما) احیا مىشود، دلش در روزى كه دلها مىمیرند، نمىمیرد. (بحارالانوار، ج 44، ص278)
* آثار گریستن بر حسین (ع)
قال الرضا (ع): فعلى مثل الحسین فلیبك الباكون فان البكاء علیه یحط الذنوب العظام.
امام رضا (ع) فرمود: گریه كنندگان باید بر كسى همچون حسین (ع) گریه كنند، چرا كه گریستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مىریزد. ( بحارالانوار، ج 44، ص284)
* اشك و آمرزش گناه
قال الرضا (ع): یابن شبیب! ان بكیت على الحسین (ع) حتى تصیر دموعك على خدیك غفر الله لك كل ذنب اذنبته صغیرا كان او كبیرا قلیلا كان او كثیرا.
امام رضا (ع) فرمود: اى پسر شبیب! اگر بر، حسین (ع) آن قدر گریه كنى كه اشكهایت بر چهرهات جارى شود، خداوند همه گناهانت را كه مرتكب شدهاى مىآمرزد، كوچك باشد یا بزرگ، كم باشد یا زیاد. (امالى صدوق، ص112)
* همدلى با عترت
قال الرضا (ع): ان سرك ان تكون معنا فى الدرجات العلى من الجنان فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا.
امام رضا (ع) به ریان بن شبیب» فرمود: اگر تو را خوشحال مىكند كه در درجات والاى بهشت با ما باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص
منبع : www.muharram.net
فروشگاه تخصصی تی شرت محرم ع ,كه ,قال ,امام ,فرمود ,* ,ع فرمود ,صادق ع ,الصادق ع ,امام صادق ,قال الصادق ,جامع احادیث الشیعه،
درباره این سایت